شرکت فناوری نوین مرصاد فاطر

استاندارد ONVIF در دستگاههای نظارت تصویری

عبارت ONVIF یکی از مشهورترین عبارات در صنعت  نظارت تصویری بحساب می آید. این عبارت برای دسته محصولات تحت شبکه و دستگاههای VMS معنا پیدا می کند. در این مقاله قرار است به سوالات زیر جواب دهیم:

  • ONVIF چیست ؟
  • چرا ONVIF؟
  • ONVIF چیست و چه کاری می کند؟

ONVIF چیست ؟

ONVIF یک سازمان تجاریست که توسط شرکتهای Axis، Bosch و Sony در سال 2008 با بیش از 500 عضو تاسیس شد و قابلیتهای API را برای یکپارچگی محصولات امنیتی توسعه داده است.

ONVIF بعنوان یک استاندارد

ONVIF یک استاندارد باز است که به دوربین مدار بسته و دیگر دستگاه های شبکه IP امکان می دهد تا از طریق یک استاندارد پلت فرم باز یکپارچه، کنترل و مدیریت شوند. هدف از ایجاد این استاندارد ، رسیدن به قابلیت کار کردن بین دوربین های IP و دیگر دستگاه های شبکه است صرف نظر از اینکه چه سازنده ویا تولید کننده آنها را تولید کرده باشد. اساس کار Onvif ، استاندارد نمودن کاربر و واسط شبکه بین دستگاه های شبکه ویدئویی است که یک چارچوب ارتباطی را بر اساس IETF و استانداردهای خدمات وب مربوطه از جمله ملزومات پیکربندی IP و امنیتی تعریف می کند.

چرا  ONVIF؟

پروسه تجمیع بین سیستم دوربینهای مداربسته تحت شبکه و VMS ها زمانبر و هزینه بر خواهد بود. در بخشی از بازار جزیره ای، مثل بازار سیستمهای نظارت تصویری با وجود صدها شرکت مشغول به کار، تمرکز منطقه ای برای کسب یک اشتراک اشتباه بنظر می آید. برای بسیاری از شرکتهای بزرگ تولید کننده VMS، بروز ماندن بر اساس قوانین ONVIF و حفظ مداوم یکپارچگی سخت خواهد بود. از طرفی هم عدم پذیرش سازندگان نوپای دوربین مداربسته هم می تواند مشکل دیگری باشد. ONVIF  سعی کرد تنها بر روی استاندارد عملیاتی متمرکز شود و به سمت تجمیع برندهای کوچک نرود و از طرفی استانداردی انحصاری نشود و محدودیتی برای برندهای مختلف بوجود نیاورد .

ONVIF چیست و چه کاری می کند؟

ONVIF به برقراری ارتباط و انتقال تصاویر تحت شبکه (مثلا از هر دوربین مدار بسته و یا هر انکدر)  به دیگر کاربران متصل به شبکه از جمله نرم افزار VMS و NVR ها خواهد پرداخت. از آنجایی که ONVIF نقش زبان مشترک همه این دستگاهها را به عهده خواهد داشت، جزئیات و داده های انتقالی را به روش خودش بخوبی برای حفظ یکپارچگی در بستر شبکه جابجا و تعریف می نماید. در واقع ONVIF یک API یا رابط کاربری مشترک خواهد بود که بر اساس یک سری سرویسهای بنیادی و هزاران روش مشترک به برقراری ارتباط می پردازد. تواناییهای ONVIF شبیه به API هایی است که شرکتهای سازنده دوربین مداربسته بصورت اختصاصی برای برند خودشان طراحی کرده اند، با این تفاوت که نوع شناسایی کاربران و تغییر آدرس IP، Pan ، tilt ، زوم، event ها و … را در بین همه برندها تحت پروتکل و استانداردی واحد بصورت یکپارچه اجرا می نماید.

 مزایای Onvif

مزیت اصلی استاندارد ONVIF آزادی عمل برای انتخاب سخت افزار از هر سازنده است که با این استاندارد کار می کند. با این استاندارد دیگر کاربر به یک راه حل و تکنولوژی اختصاصی و منحصر به فرد وابسته نیست. پلت فرم ONVIF اکثر مزایایی که دوربین هایIP ارائه می دهند را با خود به همراه دارد و همانطور که دستگاه های ONVIF گسترش یافته و به عنوان یک جریان اصلی شناخته شدند ، تامین کنندگان نرم افزارها، وقت کم تری را صرف ادغام برنامه های راه اندازی اختصاصی می کنند و درمقابل قابلیت های جدید را توسعه می دهند.
همانطور که گفتیم ONVIF از طیف وسیعی از قابلیتها پشتیبانی می کند. ویژگیهای مختلفی تحت استاندارد ONVIF می توانند اجرا شوند که نمونه آنها در دستگاههای ورودی و خروجی هشدار، کنترل PTZ، ضبط، تحلیلگر ویدئویی و .. قابل مشاهده است. دو کار اصلی که ONVIF میسر می نماید به تصویر برداری و ارتباط بر می گردد و اجازه تنظیم هزاران ویژگی در ویدئوها و دوربینهای مدار بسته را بدون توجه به برند تولیدی به کاربران خواهد داد.

معایب ONVIF

ONVIF استاندارد جدیدی است که علاوه بر مزایای خود دارای معایبی نیز می باشد. دو فاکتور مهم در انتخاب دستگاه هایی که با استاندارد ONVIF کار می کنند وجود دارد:
  • کیفیت و بهره وری اجرای پروتکل ONVIF
  • رعایت کردن قوانینی در طراحی نرم افزار برای ارتباط دهی هرچه بهتر میان دستگاه ها با پروتکل ONVIF ممکن است هنگامی که از نرم افزار استفاده می کنید برخی از ویژگی ها و ارتقاسازی های دوربین IP موجود نباشد. برای استفاده بهینه از این ویژگی ها ممکن است نیاز باشد تا از نرم افزار اختصاصی خود سازندگان استفاده نمایید یا نرم افزاری را انتخاب کنید که این ارتقا سازی را پشتیبانی می کند.

ارتقا سازی انتقالی

ارتقا سازی در یک سیستم بر پایه ONVIF می تواند در مراحل مختلف انجام شود. دوربین های آنالوگ می توانند با سیستم های نظارت تصویری ONVIF با استفاده از یک رمزگشای مطابق با ONVIF ادغام شوند ، یا اینکه شما می توانید دوربین های آنالوگ را با دوربین های مطابق با ONVIF که خروجی های آنالوگ دارند جابه جا نمائید، سپس در مرحله بعد می توانید دی وی آر را با یک NVR جابه جا نمائید. اضافه کردن یک دوربین ONVIF به مشابه اضافه کردن یک کامپیوتر جدید محسوب می شود ، تنها نیاز دارید که آن را به یک پورت LAN وصل نمایید.

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید